КАДА безбожна јерес Аријева, раширивши се,
изазва велике раздоре у Цркви Христовој, тада настаде гоњење на верне
хришћане како од стране аријанаца, тако и од стране идолопоклоника. У то
време биваху мржени, мучени, гоњени и убијани сви који исповедаху да је
Христос Творац а не твар, учовечени Бог а не прост човек. Нарочито се
аријанци осилише од онога времена када и сам цар Констанције, син
Константина Великог, паде у јерес и на двору своме приближи к себи два
велика достојанственика, Јевсевија и Филипа, аријанце, који огорчено
гоњаху православне и кињаху Цркву Христову. Ова двојица бише виновници
прогонства и смрти светог оца нашег Павла Исповедника, патријарха
Цариградског. Пославши га у Јермевију, они наговорише своје
једномишљенике да га удаве, што ови и урадише. А место њега узведоше на
патријаршиски престо Македонија. И многе друге исповеднике и учитеље
вере они такође такође погубише на разне начине. Међу тим ревнитељима
вере Христове беху и ова двојица: Маркијан и Мартирије, који својим
учењем и списима украшаваху Цркву Христову, и "као две црквене дојке,
млеко учења точећи, напојаваху духовна чеда". Раније, при споменутом
светом исповеднику Павлу патријарху, Маркијан беше чтец а Мартирије
ипођакон. Усто обојица беху нотарији, који записиваху све патријархове
поуке и дела, којима се утврђиваше побожност. Осим тога, и сами они беху
велики проповедници речи Божије и поборници Цркве, коју они као два
штита заштићаваху од јеретичких стрела: јер им Господ, као верним
ученицима Својим, даде уста и премудрост којој се не могаху противити ни
одговорити сви противници њихови - аријанци (ср. Лк. 21, 15). После пак
прогонства и смрти светог исповедника Павла јересиначалници окренуше
свој отров против ових ученика његових, Маркијана и Мартирија. Но
најпре, сакривши своју злоћу у лукавству као искру огња у пепелу, они
покушаваху да их вештом обманом обрате од православља у своје зловерје:
угодницима Божјим предлагаху много злата, обећаваху им да ће им
издејствовати велику благонаклоност цареву, и да ће их узвести на
архијерејске престоле, и да ће их учинити власницима огромних имања,
само ако пристану уз њихову јерес. Али угодници Божји презреше све то
као ништарије: злато не примише, обећаване им почасти одбацише, и
лукавству се њиховом насмејаше, више волећи да ради вере приме ругање,
срамоћење, муке, па и саму смрт, него да, живећи у јереси, имају
богатство, славу и почасти. Тада јеретици, видећи да ничим не могу ове
свете исповеднике придобити за своје зловерје, осудише их на смрт, коју
ради Христа ови светитељи више жељаху него живот. А када их ухватише и
на место посечења одведоше, они измолише мало времена за молитву. И
уперивши очи к небу и подигавши руке, они се мољаху: Господе Боже, Ти ои
невидљиво створио срца наша, Ти знаш сва дела наша, прими у миру душе
слугу Твојих, јер нас Тебе ради убијају и сматрају нас као овце које су
за клање.
Пошто се тако помолише, они приклонише под мач свете главе своје и бише посечени од зловерних аријанаца због исповедања Божанства Исуса Христа. Неки од верних узеше чесне мошти њихове и погребоше их код Меландиске капије у Цариграду. Доцније им свети отац наш Јован Златоуст подиже цркву; и у њој даваху исцељења разним болесницима молитвама светих мученика, у славу Бога, слављеног у Тројици вавек. Амин.
Пошто се тако помолише, они приклонише под мач свете главе своје и бише посечени од зловерних аријанаца због исповедања Божанства Исуса Христа. Неки од верних узеше чесне мошти њихове и погребоше их код Меландиске капије у Цариграду. Доцније им свети отац наш Јован Златоуст подиже цркву; и у њој даваху исцељења разним болесницима молитвама светих мученика, у славу Бога, слављеног у Тројици вавек. Амин.
Нема коментара:
Постави коментар